close

A woman with true black voice not just singing "black", but addressed "black". Shareing with you,now you might not just seeing black, either can listening "black"

Black Is the Color Of My True Lover's Hair - 聽見黑色, 我的徒步之歌

Nina Simone 尼娜 西蒙 

Black Is The Color Of My True Love's Hair"
黑色是我最愛的髮色 ( 黑色是我愛人的髮色 ) 


Nina 是黑人Jazz 女歌手裡獨一無二的一位. 其黑人獨特低沉渾厚卻又飄移的嗓音完美詮釋出其特有的只有屬於Nina 的 “ Black Jazz” . 尤其在早期1960-1970 年代的經典曲目像 Wild is wind, I want a sugar in my bowl, Black is the color of my true lover’s hair, 其black voice吟唱起來每每像琴弦一般在你耳邊像絲段般似斷未斷. 優雅泣訴著早期黑色人種的愛與哀愁。

在一些之Hollywood 的電影與記錄片這兩首經典歌曲常被選中為配樂;完美的替劇情加分增添許多戲劇的張力. 像是電影雙面女煞星https://zh.wikipedia.org/wiki/%E9%9B%99%E9%9D...... 裡的由布麗姬, 芳達飾演的Nina , 其一聽就讓人無法輕易忘記的聲音與歌曲完美的將劇中女主角由叛逆迷惘的少女, 被迫成為殺手後; 為追求全然的自由與解脫的平凡劇情畫龍點睛並串連起來. 或許多年之後觀眾會記得的是Nina Simone 的歌曲, 連帶的;其電影也不易被人遺忘. 

https://www.youtube.com/watch?v=y9up2228Sd4 轉載於youtube piano version

https://www.youtube.com/watch?v=aneDpn5QNY0


Black is the color of my true love's hair 
黑色是我最愛的髮色
His face so soft and wondrous fair
他的臉龐是如此奇妙的柔軟
The purest eyes
他純淨的雙眼
And the strongest hands
還有強而有力的雙手
I love the ground on where he stands
我愛上他昂首佇立的那片土地
I love the ground on where he stands
我愛上他昂首佇立的那片土地
Black is the color of my true love's hair
黑色是我最愛的髮色
Of my true love's hair
Of my true love's hair
Oh I love my lover 

Oh, 我是這麼愛我的愛人
And well he knows
他清楚明瞭我是愛他的
Yes, I love the ground on where he goes
是的, 我愛他經過的每片土地
And still I hope
我還是盼望
That the time will come
當他來到我身邊時
When he and I will be as one
當他來時我才就成為一個完整的人
When he and I will be as one
So black is the color of my true love's hair 
所以, 黑色 – 是我最愛的髮色 * 註

 

Black is the color of my true love's hair
Black is the color of my true love's hair


Pastel Blues 2016 Mar. 3.
 
註: ( 因為那是黑人的髮色, 亦意指愛人的髮色 ) 
arrow
arrow

    Pastel Blues 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()